Jaarverslag 2025
Hieronder een opsomming waar we ons dit jaar mee bezig hebben gehouden.
Diverse Bestuurszaken
- Bestuursvergaderingen: elke eerste woensdag van de maand een vergadering van het algemeen bestuur.
- Elke week komt het dagelijks bestuur bijeen om de lopende zaken te bespreken.
- Ledenvergadering: een keer per jaar vindt onze jaarlijkse ledenvergadering plaats.
- De provinciale vergaderingen van de Woonbond. 4 x per jaar wordt een provinciale vergadering gehouden voor de aangesloten huurdersorganisaties van Groningen. Op deze vergaderingen worden we op de hoogte gehouden van de standpunten en acties van de Woonbond over bijvoorbeeld het landelijk woonbeleid.
- Dit jaar heeft de Woonbond diverse webinars betreffende huurderzaken georganiseerd. De bestuursleden van de huurdersvereniging hebben aan diverse webinars deelgenomen.
- Op Stee: Het bewonersblad Op Stee is tweemaal verschenen in 2025.
- Website en facebook: het bijhouden van de website, facebook om de leden te informeren en meer betrekken bij huurderszaken.
- Overleg met het administratiekantoor betreft financiële zaken.
- Overleg met de notaris over wijziging van vereniging in een stichting.
Ledenvergadering
Op 4 maart hebben we onze ledenvergadering gehouden in Baflo. Naast de reguliere agendapunten was het punt ”toekomst van onze vereniging” door het bestuur ingebracht. Na overleg met de notaris is gebleken dat om juridische redenen de vereniging beter omgezet kan worden in een stichting. Via een schrijven zijn de leden hiervan op de hoogte gebracht. Om dit besluit te kunnen nemen moest twee derde van de leden voor stemmen. Helaas hebben we dat aantal niet gehaald zodat het noodzakelijk was een tweede vergadering uit te schrijven. Deze vergadering is gehouden op 1 april waar het voorstel is aangenomen. De notaris werkt ondertussen aan het opzetten van de nieuwe statuten, zodra hier meer bekend over is en de omzetting een feit is zullen we daarover berichten.
Afhandeling klachten en vragen van huurders.
- Ook in 2025 konden de leden op ons kantoor terecht voor problemen die zij zelf niet met de verhuurder konden oplossen of voor vragen over de rechten en plichten van een huurder.
- 6 x per jaar heeft het bestuur overleg met de woon/gebiedsconsulent, projectleider en wijkbeheerder van Wierden en Borgen. Tijdens deze overleggen bespreken we diverse zaken/problemen die betrekking hebben op leefbaarheid.
- Dit jaar is in onze regio het verduurzamingsproject EFG-label gestart. Het bestuur heeft verschillende informatieavonden bezocht, update overleggen gehad met Wierden en Borgen, huurders ondersteunt indien nodig en een woning bezocht waar de werkzaamheden zijn afgerond.
Overleg met Wierden en Borgen.
- 6x per jaar hebben de drie huurdersorganisaties en Wierden en Borgen overleg over diverse beleidsthema’s. Besproken thema’s: o.a. duurzaamheidvisie, kaderbrief begroting, huurbeleid, onderhoud en verbetering woningen, communicatie, portefeuilleplan, leefbaarheid en omgeving, sociaalplan, FKO, mutatiebeleid, proces aardbevingsschade, verduurzaming EFG-woningen, verkoop woningen, wonen en zorg en prestatieafspraken.
- In principe hebben de 3 Ho’s 1 x per maand overleg met de senior beleidsmedewerker over diverse lopende zaken o.a. sociaalstatuut, huurbeleid, F.K.O., zonnepanelenbeleid, samenwerking, communicatie en andere beleidszaken. Mocht het nodig zijn dan komen we vaker bij elkaar.
- 2x per jaar bijpraat moment manager wonen en directeur/bestuurder.
- 2x per jaar overleg met de Raad van Commissarissen van Wierden en Borgen.
- 6 x per jaar heeft het bestuur overleg met de woon/gebiedsconsulent, projectleider en wijkbeheerder van Wierden en Borgen. Als er belangrijke zaken te melden zijn schuift de projectleider nieuwbouw ook aan.
- 14 april: overleg Groningen Huurt
- 9 september: lancering Groningen Huurt
- 23 september: rondleiding in de WoonWijsWoning van Lefier
- 17 juni, 30 september: digitale inloop Groningen Huurt
- 17 november: opstellen van een woonkoers voor Adorp en Sauwerd.
- 19 september: jaarlijkse excursie huurdersorganisatie, raad van commissarissen en managementteam Wierden en Borgen.
- 3 december: presentatie concept Leefbaarheidsvisie
Prestatie afspraken/themabijeenkomsten gemeente
- 7 april: bijeenkomst woonzorgvisie gemeente Het Hogeland
- 17 april: ambtelijke tripartite themabijeenkomst + evaluatie prestatieafspraken 2025
- 4 september: ambtelijke tripartite startbijeenkomst prestatieafspraken 2026
- 30 oktober: tripartite gesprek Wierden en Borgen, huurdersorganisaties en gemeente
- 9 december: tekenmoment prestatieafspraken 2026
Overleg met Raad van Commissarissen van W&B
- 6 mei: overleg 3 Ho’s, directie Wierden en Borgen en Raad van Commissarissen.
- 12 november: overleg 3 Ho’s en Raad van Commissarissen
Overleg met Huurdersorganisatie HEG en huurdersvereniging Hoogkerk
In principe hebben de 3 Ho’s 1x per 6 week overleg over diverse lopende zaken o.a. zonnepanelenbeleid, verduurzaming woningen met EFG label, sociaalstatuut, huurbeleid, FKO, prestatieafspraken, leefbaarheid, wonen en zorg, samenwerking, communicatie en andere beleidszaken. Mocht het nodig zijn dan komen we vaker fysiek of online bij elkaar. Dit jaar hebben we veel extra uren gestoken in het huurbeleid, zonnepanelenbeleid, verduurzaming EFG-woningen, verloop projecten en evaluatie van het sociaalplan. Vertegenwoordigers van de 3 Ho’s en medewerkers van Wierden en Borgen hebben diverse beleidzaken besproken en vastgelegd.
Actueel in uw regio
Nieuws Woonbond
- Bereikbaarheid rond feestdagen 19 december 2025
- Aandacht voor gezond energie besparen 19 december 2025
- Wat verandert er in 2026? 18 december 2025
- Leden bezorgd over hoge woonlasten 18 december 2025
- Nieuwe warmtewet belangrijke stap voor huurders 11 december 2025